İhap Hulusi Görey

Bu yazıma da İsveçli patronumdan öğrendiğim bilgilerle devam edeceğim. Bir önceki yazımda da söylediğim gibi ondan çok şey öğrendim, yabancı tasarımcıları ve sanatçıları bir kenara bıraktım Türkleri de ondan öğrenmem biraz yüzümü kızarttı. Farkına varmadığımız, bize öğretilmeyen, hatırlatılmayan o kadar çok başarılı isim varmış ki! Bunun yanında bizim hazıra konmaya alışmışlığımız da eklenince birçok isim yitip gitmeye mecbur kalıyor.

(Mustafa Özkent’in Gençlik Elele albümünün kapağı)

Bir gün mesai sonrası ajansta Türkçe müzik şöleni yaptı patronum bana. Fikret Kızılok, Selda Bağcan, Ersen ve Dadaşlar gibi Türkiye’de 1970lere damgasını vuran müzisyenleri teker teker dinletti. Benim onlara karşı ne kadar az şey bildiğimi gördükçeyse şaşırdı, özellikle de bu tarz sanatçıların popüler kültürle bir kenara atılmasına olan üzüntüsünü gizleyemedi. Mesela daha önce adını hiç duymadığım Mustafa Özkent’i bu dönemde tanıdım. Özkent’in müziğini dinlediğimdeyse hayretler içinde kaldım, kendisi gerçekten zamanın ötesinde bir sanatçıymış. ‘Burçak Tarlası‘nı bir de ondan dinlemenizi tavsiye ediyorum!

İşte yine bilmediğim çok başarılı bir Türk grafik tasarımcısını da bu dönemde öğrendim. İhap Hulusi Görey, Türk grafik sanatının kurucusu ve reklamcılığın ilk büyük isimlerindenmiş. 1898 Kahire doğumlu olan tasarımcının babası ise ünlü bir mimar ve müteahhit olan Ahmet Görey’miş. Mısır’da yaşayan aile, İngilizlerin işgali üzerine İstanbul’a taşınmak zorunda kalmış. Görey’in bir kardeşi heykeltraş, diğeri ise Mısır’ın önde gelen müzecilerindenmiş.

Arapça, Almanca, Fransızca ve İngilizceyi çok iyi bilen tasarımcının babası onun Dış İşleri Bakanı olmasını istemiş ama Görey bu isteği reddetmiş. Bir dönem Akbaba dergisinde karikatürist olarak çalışan Görey daha sonra afiş ve gazete ilanı ağırlıklı çalışmış. O zamanlar bilgisayar ve hazır fontların olmadığını da düşünürsek, afişlerdeki tipografiyi takdir etmemek, çizim yeteneğinin kıskanmamak mümkün bile değil.  Ben birkaç afişi buradan paylaşıyorum ama tasarımcının sitesini ziyaret edip diğerlerini de görmenizi tavsiye ederim.

 

 

Daha fazla bilgiye ulaşmak isterseniz de ‘Grafik Tasarım Dünyasına Damgasını Vuran Üçgen: İhap Hulusi Görey‘ adlı yazıyı okumanızı öneririm.

Sanatçıya yeteri kadar değer gösterilmediğinden şikayetçi olan Ender Merter ise bu konuda birçok çalışmaya imza atmış. Merter ile, Görey hakkında yapılan röportajı okuduğumda birşey daha öğrendim; Kurukahveci Mehmet Efendi’nin logosu ve Kulüp Rakısı etiketi de Görey’in eseriymiş.

(kaynak: wikipedia, ihaphulusi)

Leave a Reply

